Wat is gezonde voeding?

Wat is gezonde voeding?

Voeding is een veelbesproken onderwerp in mijn praktijk, wat is gezonde voeding?
In deze blog leg ik je graag mijn visie uit.

Wat is gezonde voeding?

Er zijn vele boeken en richtlijnen geschreven over gezonde voeding en ze hebben allemaal een eigen visie op gezonde voeding. Denk aan de schijf van 5, koolhydratenarme voeding, ketodieet, paleo, vegan en zo meer.
Mijn visie op gezonde voeding is gebaseerd op de Chinese voedingsleer met een Hollandse twist.

Zelf houdt ik vaak de volgende richtlijn aan: Gezonde voeding is voeding die je lichaam voedt, en niet alleen maar vult.
Gezonde voeding zit niet kant en klaar in een pakje, maar heeft bereiding nodig.
In de Chinese voedingsleer wordt veel gesproken over het eten van verwarmde voeding. Hiermee bedoelen ze letterlijk het opwarmen van de maaltijd (en dan bedoel ik niet het opwarmen in de magnetron), zodat het je lichaam minder energie kost om de voeding te verteren. Bij koude voeding heeft je lichaam energie nodig om het op te warmen en deze energie kan je lichaam beter besteden aan andere lichaamseigen processen.

Koken dus, bij alle maaltijden op de dag! Onder koken versta ik dat je in de keuken je gerechten voorbereid door te wokken, koken, blancheren, stomen, braden, stoven en bakken etc. Het liefste maak je gebruik van verse biologische groente uit het seizoen en een goed stukje vlees of vis. Aardappels, rijst en volkoren producten (zoals pasta en brood) kunnen als bijgerecht toegevoegd worden, maar zijn niet het hoofdbestandsdeel van je maaltijd.
Het is leuk om eens de volgende uitspraak eens nader te bekijken:

Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en diner als een bedelaar

Aan het ontbijt wordt doorgaans geen aandacht besteed, maar is toch een erg belangrijke maaltijd. In de ochtend, tussen 7 en 9, met een uitloop tot 11 uur verwacht je lichaam een goede maaltijd om de dag mee te starten. Veelgehoorde ontbijtjes zijn een (snelle) boterham met kaas of hagelslag, een bakje yoghurt of kwark, een fruitsmoothie of zelfs geen ontbijt.
Het valt mij op dat veel mensen niet de tijd nemen om te ontbijten, ze hebben het druk en zijn gehaast om op tijd op het werk, school of andere bezigheden te zijn.
Maar een rustige ochtend, met een goede maaltijd is een fijne start van de dag. Hier heb je de rest van de dag profijt van, dus neem die tijd in de ochtend!!
Wat is dan, volgens de Chinese Geneeskunde, dan wel een goed ontbijt? Een warm ontbijt, dit kan bijvoorbeeld een kom havermoutpap zijn, een kopje soep, zelfs gebakken eieren met spek! In China zijn ze dol op Congee, een soort rijstepap die ze met diverse smaken kunnen maken, zoet met wat fruit, hartig met vlees of vis, met groente. Het internet staat vol met recepten van Congee, en wie weet deel ik mijn favoriete recept voor Congee ook nog wel een keer 😊

Maar terug naar de uitspraak, ontbijt als een keizer, ons Nederlandse ontbijt mag dus uitgebreider en meer voedzaam zijn. Ook als je nu niet ontbijt, of een ander ontbijt als een warm ontbijtje neemt, probeer het eens een maand en ervaar eens wat een ander ontbijt voor je kan betekenen.

De lunch is een lastigere maaltijd, deze vindt vaak plaats op het werk of op school. Je bent afhankelijk van hetgeen wat je krijgt of kan kopen. Natuurlijk kun je ook zelf je lunch meenemen. Probeer eens wat vaker soep mee te nemen, in een goede thermosfles blijft dit uren warm of neem een kliekje mee van de vorige avondmaaltijd. Mocht je de mogelijkheid hebben is het goed te overwegen om de lunch & het avondeten te ruilen.

Het avondeten is de meest uitgebreide maaltijd van de dag, wat vreemd is want de meeste mensen doen na het avondeten niet zo heel erg veel meer, en hebben dan vaak ook een vol gevoel.
De uitspraak zegt dan ook “diner als een bedelaar”.
Een toetje na het avondeten is dan al helemaal overbodig.

Een goede tip is ook om na het avondeten niets meer te eten om je lichaam de tijd te geven om de maaltijden te verteren. Drink in de avond alleen nog maar water en kruidenthee.

Drinken over de gehele dag is ook iets om te bekijken, het spreekt voor zich dat drinken belangrijk is, maar ook hier geldt weer, drink vooral datgene waar je lichaam iets aan heeft! Water is belangrijk, bij voorkeur niet uit de koelkast maar gewoon uit de kraan of nog liever, warm. Wil je er graag een smaakje bij, doe er wat kruiden, citroen schijven, muntblaadjes of wat fruit in.
Dit scheelt veel overbodige suikers, e-nummers en andere toevoegingen in drankjes zoals cola, sinas en andere frisdranken.
Thee is ook prima, maar kijk uit met de cafeïne. Drink je graag koffie? Probeer het bij één kopje koffie in de ochtend te houden. Een alternatief kan granenkoffie zijn.

Over voeding valt veel te vertellen en te lezen. Later deze maand zal ik nog wat boekentips delen en tips geven over je boodschappenlijstje.