Wat is gezonde voeding?

Wat is gezonde voeding?

In de afgelopen weken heb ik regelmatig vragen gekregen over gezonde voeding. Zeker nu veel mensen thuis aan het werk waren, en alle snacks binnen handbereik zijn.
Maar ook omdat er andere keuzes in de supermarkt gemaakt moesten worden omdat niet alles op voorraad was.
In de beginweken van de corona crisis heb ik mij behoorlijk verbaasd over de keuzes die gemaakt werden in een supermarkt, de worstenbroodjes, chips, knakworsten, frikandellen, diepvriesfriet, pasta producten allemaal uitverkocht! Maar als ik doorliep naar het schap met verse groente was alles nog ruimschoots op voorraad. 
Vaak heb ik het advies gegeven, dat mocht je iets willen hamsteren, dat gedroogde bonen zoals kikkererwten, kidneybonen en linzen een goede optie zijn. Dit is lang houdbaar en ook veel voedzamer dan pasta met knakworsten.
Uiteindelijk bleek gelukkig dat hamsteren niet nodig was, en je gewoon naar de supermarkt kan gaan voor je dagelijkse of wekelijkse boodschappen.

Voeding is in mijn praktijk ook een veelbesproken onderwerp.

Wat is gezonde voeding?

Er zijn vele boeken en richtlijnen geschreven over gezonde voeding en ze hebben allemaal een eigen visie op gezonde voeding. Mijn visie op gezonde voeding is gebaseerd op de Chinese Geneeskunde maar wel met een Hollandse twist want we leven in Nederland en niet in China.

Zelf houdt ik vaak de volgende richtlijn aan: Gezonde voeding is voeding die je lichaam voedt, en niet alleen maar vult.
Gezonde voeding zit niet kant en klaar in een pakje, maar heeft bereiding nodig. In de Chinese voedingsleer wordt veel gesproken over het eten van verwarmde voeding. Hiermee bedoelen ze letterlijk het opwarmen van de maaltijd, zodat het je lichaam minder energie kost om de voeding te verteren. Bij koude voeding heeft je lichaam energie nodig om het op te warmen en deze energie kan je lichaam beter besteden aan andere lichaamseigen processen.

Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en diner als een bedelaar


De uitspraak “ontbijt als een keizer, lunch als een koning en diner als een bedelaar” is een leuke spreuk om eens nader te bekijken.
Aan het ontbijt wordt doorgaans geen aandacht besteed, maar is toch een erg belangrijke maaltijd. In de ochtend, tussen 7 en 9, met een uitloop tot 11 uur verwacht je lichaam een goede maaltijd om de dag mee te starten.  Veelgehoorde ontbijtjes zijn een (snelle) boterham met kaas of hagelslag, een bakje yoghurt of kwark, een fruitsmoothie of zelfs geen ontbijt.
Het valt mij op dat veel mensen niet de tijd nemen om te ontbijten, ze hebben het druk en zijn gehaast om op tijd op het werk, school of andere bezigheden te zijn.
Maar een rustige ochtend, met een goede maaltijd is een fijne start van de dag. Hier heb je de rest van de dag profijt van, dus neem die tijd in de ochtend!!
Wat is dan, volgens de Chinese Geneeskunde, dan wel een goed ontbijt? Een warm ontbijt, dit kan bijvoorbeeld een kom havermoutpap zijn, een kopje soep, zelfs gebakken eieren met spek! In China zijn ze dol op Congee, een soort rijstepap die ze met diverse smaken kunnen maken, zoet met wat fruit, hartig met vlees of vis, met groente. Het internet staat vol met recepten van Congee, en wie weet deel ik mijn favoriete recept voor Congee ook nog wel een keer 😊

Maar terug naar de uitspraak, ontbijt als een keizer, ons Nederlandse ontbijt mag dus uitgebreider en meer voedzaam zijn. Ook als je nu niet ontbijt, of een ander ontbijt als een warm ontbijtje neemt, probeer het eens een maand en ervaar eens wat een ander ontbijt voor je kan betekenen.

De lunch is een lastigere maaltijd, deze vindt vaak plaats op het werk of op school. Je bent afhankelijk van hetgeen wat je krijgt of kan kopen. Natuurlijk kun je ook zelf je lunch meenemen. Probeer eens wat vaker soep mee te nemen, in een goede thermosfles blijft dit uren warm of neem een kliekje mee van de vorige avondmaaltijd.  Mocht je de mogelijkheid hebben is het te overwegen om de lunch & het avondeten te ruilen.

Het avondeten is de meest uitgebreide maaltijd van de dag, wat vreemd is want de meeste mensen doen na het avondeten niet zo heel erg veel meer.  De uitspraak zegt dan ook “diner als een bedelaar”.
Een toetje na het avondeten is dan al helemaal overbodig.

Een goede tip is ook om na het avondeten niets meer te eten. Geef je lichaam uitgebreid de tijd om alle voeding te verteren. Drink in de avond alleen nog maar wat kruidenthee.

Drinken over de gehele dag is ook iets om te bekijken, het spreekt voor zich dat drinken belangrijk is, maar ook hier geldt weer, drink vooral datgene waar je lichaam iets aan heeft! Water is belangrijk, bij voorkeur niet uit de koelkast maar gewoon uit de kraan of nog liever, warm. Wil je er graag een smaakje bij, doe er wat citroen schijven in, muntblaadjes of wat fruit.
Dit scheelt veel overbodige suikers, e-nummers en andere toevoegingen in drankjes zoals frisdrank. Thee is ook prima, maar kijk uit met de cafeïne.  Koffie drinken met mate, probeer het bij een kopje koffie in de ochtend te houden. Een alternatief kan granenkoffie zijn.

Over voeding valt veel te vertellen en te lezen. Wil jij je voedingspatroon aanpassen en wil je hulp van mij? Neem gerust contact met mij op!
Ik kijk graag met je mee naar welke voeding voor jou geschikt is, en indien nodig kan ik je ondersteunen met acupunctuur om je behoefte aan zoet, eetbuien of cravings te verminderen.